Πέμπτη 5 Νοεμβρίου 2009

Η Αθήνα στη μετάβασή της σε μητρόπολη


Αγαπημένο μου ημερολόγιο, για να αποκτήσει μια κοινωνία χαρακτηριστικά μητρόπολης, είναι αναγκασμένη να εκτεθεί σε αμφίρροπες δυνάμεις...

31.10.09 ΣΑΒΒΑΤΟ
Την Πέμπτη το βράδυ μια μεγάλη ομάδα αυτοαποκαλούμενων αναρχικών διαδήλωνε στο κέντρο της Αθήνας ενάντια στις αστυνομικές δυνάμεις. Η Αστυνομία με δακρυγόνα έκανε αδύνατη τη διέλευση των απλών πολιτών στους παρακείμενους δρόμους. Ένα ζευγάρι μέσης ηλικίας αισθάνεται ανήμπορο να περάσει ανάμεσα στις αντιμαχόμενες πλευρές και εισέρχεται στο «Attica» για να προστατευθεί. Ο διευθυντής, με στόχο να προστατεύσει τους πελάτες και τους ανυποψίαστους πολίτες, ανοίγει την έξοδο κινδύνου του πολυκαταστήματος για να φύγουν από πίσω. Το ζευγάρι -ανίκανο λόγω ηλικίας να τρέξει και επηρεασμένο από όσα βλέπει να διαδραματίζονται στα δελτία ειδήσεων τις τελευταίες ημέρες- καλεί ένα ταξί για να επιστρέψει στο σπίτι του. Η βραδινή θεατρική έξοδος έχει ακυρωθεί.

Το πρωί της Παρασκευής ένας εκρηκτικός μηχανισμός εκρήγνυται στα Πατήσια, με στόχο την κατοικία της πρώην υπουργού Παιδείας και νυν ευρωβουλευτού κ. Γιαννάκου. Οι κάτοικοι της περιοχής, ανάστατοι από τον εκκωφαντικό ήχο, αναζητούσαν το λόγο της επίθεσης. «Δεν έχει περάσει αρκετά;» αναρωτιόταν διερχόμενη μητέρα που κρατούσε από το χέρι το παιδί της. Μία άλλη παραξενευόταν που η πρώην υπουργός μένει σε μια τόσο ταπεινή γειτονιά, όπως θεωρούνται πλέον τα Πατήσια, τη στιγμή που οι περισσότεροι συνάδελφοί της έχουν επιλέξει τα προστατευμένα προάστια για να στήσουν την οικογενειακή τους εστία.

Το βράδυ της Παρασκευής, σε μεγάλο κινηματογράφο της Πανεπιστημίου, ανακοινώνεται η άφιξη του σημαντικού σκηνοθέτη Φράνσις Φορντ Κόπολα, τη στιγμή που τα παρακείμενα θέατρα κάνουν τις τελευταίες τους πρόβες λίγο πριν ανοίξει η αυλαία. Θεατρικός οργασμός πλημμυρίζει την πόλη αν αναλογιστεί κανείς τον αριθμό των θεάτρων, των συντελεστών και την ποικιλία των θεαμάτων που προσφέρονται για ένα μικρό συγκριτικά θεατρικό κοινό. «Μην το υποτιμάς» μου είπε κατ’ ιδίαν γνωστή ηθοποιός που ετοιμάζεται να πρωταγωνιστήσει σε μια μεγάλη παραγωγή του Εθνικού Θεάτρου. «Μπορεί να είναι μικρό το θεατρόφιλο κοινό, αλλά τα θέατρα πάνε καλά συγκριτικά με άλλα πράγματα, σε πείσμα της οικονομικής κρίσης».

Το σκηνικό φωτίζεται καλύτερα, όταν ανάβουν οι προβολείς για να αναδείξουν ακόμα ένα πρόσωπο της Αθήνας τη νύχτα. Τα παιδιά των ουσιών, αυτοί οι νοσούντες άστεγοι της πρέζας και της ανέχειας, μεταφέρονται σαν πιόνια από σημείο σε σημείο. Η Ομόνοια και οι κακοφωτισμένοι γύρω δρόμοι δεν είναι το μόνιμο meeting point, μπορείς πλέον να τους συναντήσεις σε όποια πλατεία τους προσφέρει ένα απάγκιο.

«Είναι κρίμα να έχουμε τόσο ωραίες πλατείες και να μην μπορούμε να καθίσουμε. Σε οποιαδήποτε άλλη πόλη οι πλατείες είναι πηγή ζωής» είπε ο φοιτητής στη φίλη του τη στιγμή που ετοιμάζονταν να βουτήξουν στη νέα ταινία του Λάνθιμου, που βραβεύτηκε στο Φεστιβάλ των Καννών.

01.11.09 ΚΥΡΙΑΚH
Αυτές είναι εικόνες μιας πόλης που αλλάζει. Μιας πόλης που ξεφεύγει από το μικροαστικό επαρχιωτισμό και την ασφάλεια της ομοιομορφίας, οδεύοντας προς τη διεύρυνση των κοινωνικών συνιστωσών, τον εμπλουτισμό των δυνάμεων και την ανάδειξη των αντιφάσεων. Η Αθήνα μετατρέπεται σε μια ορμητική και ενδιαφέρουσα ευρωπαϊκή πρωτεύουσα. Κανείς δεν μπορεί πλέον να της αρνηθεί τη νέα της όψη και περιεχόμενο. Το ζήτημα όμως που ανακύπτει είναι πόσο ικανοί, ώριμοι, προετοιμασμένοι είμαστε για να αντιμετωπίσουμε τις δύσκολες όψεις των μητροπόλεων. Τις όψεις των ναρκωτικών, της σωματεμπορίας, της κοινωνικής αναστάτωσης, των εξτρεμιστικών οργανώσεων, της φτώχειας, της ανισότητας και των μεταναστών. Όψεις που, δεδομένης της οικονομικής δυσπραγίας, της αλλαγής της κυβέρνησης αλλά και του αντανακλαστικού της πρωτοφανούς αναστάτωσης του περασμένου Δεκέμβρη, αναμένεται να επιδεινωθούν.

Μια πόλη που ζει είναι επόμενο να παλεύει με αντίρροπες δυνάμεις και να περιλαμβάνει στους κόλπους της όλων των ειδών τις διαστάσεις. Η κοινωνία, άλλωστε, είναι ένας ανθρώπινος οργανισμός με απώλειες, τραύματα και μεταβάσεις. Στη δική μας περίπτωση μένει να αποδειχθεί πόσο υγιή είναι τα μέλη του και με τι τρόπο θα αφομοιώσουμε τους κραδασμούς.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου