Παρασκευή 27 Νοεμβρίου 2009

Το αστικό όνειρο έπιασε ταβάνι


Έχει περάσει σχεδόν μισός αιώνας από το μεγάλο κύμα αστυφιλίας που γνώρισε η πρωτεύουσα. Άνθρωποι από κάθε γωνιά της Ελλάδας, από νησιά άγονα και φτωχά -ο τουρισμός ήταν τότε άγνωστη λέξη-, ορεινά χωριά και πόλεις, κωμοπόλεις και οικισμούς συνέρρεαν να συναντήσουν το αθηναϊκό όνειρο στο κλεινόν άστυ.
Οι Έλληνες της μεταπολεμικής γενιάς, στην πλειοψηφία τους αγρότες, γεννήματα ή θρέμματα, ταλαιπωρημένοι από τη γη και τις αναποδιές της, τα ζώα και τις απώλειες, το ημέρωμα της αδάμαστης θάλασσας, πουλούσαν ό,τι είχαν και δεν είχαν για ένα διαμέρισμα στα Πατήσια, στο Μεταξουργείο ή στο Παγκράτι.

Η μαγιά του ελληνικού κινηματογράφου

Πάνω στην ανάγκη του Έλληνα για εξεύρεση ασφαλέστερων πόρων και διευθέτηση μιας πιο τακτοποιημένης ζωής, μακριά από το σωματικό κάματο, βασίστηκαν τα περισσότερα σενάρια του ελληνικού κινηματογράφου. Δημιουργώντας εικόνες αθηναϊκού μεγαλείου, σε μια Αθήνα που ουδόλως θύμιζε κεντροευρωπαϊκή πρωτεύουσα, τα 60 τ.μ. ενός διαμερίσματος, με έπιπλα της μόδας και πάρτι με ξενόφερτες μουσικές, ήταν το επιφανειακό δέλεαρ για την άτακτη φυγή από την ύπαιθρο. Μοντέρνα ένδυση, σταθερός μισθός κάθε δεκαπενθήμερο, αναζήτηση μιας θέσης στο Δημόσιο για ασφάλεια -ακόμα κυριαρχεί αυτή η αντίληψη- και νάιτ κλαμπ λειτούργησαν σαν τη χαριστική βολή για απεμπόληση όλων όσων η ύπαιθρος έδινε μέχρι τότε. Ακόμα και οι γονείς που έμειναν πίσω ξεχάστηκαν, ταυτισμένοι με τη ζωή που σχεδόν όλοι οι νεότεροι πάσχιζαν να αποτινάξουν από πάνω τους. Η συνέχεια δεν βρίσκεται επί της οθόνης αλλά επί της καθημερινότητας.

Ο καλός γαμπρός

Και εκεί που όλοι ξεχάσαμε πώς είναι να ξυπνάς πριν να βγει ο ήλιος, έρχεται ένα ριάλιτι στον Alpha για να μας το θυμίσει. «Ο αγρότης μόνος ψάχνει» ήταν η αρχική ιδέα για να φτιαχτεί μια εκπομπή λαϊκής κατανάλωσης πάνω στις πραγματικές ζωές μερικών νέων αντρών που αναζητούν γυναίκα για να παντρευτούν. Στην πορεία, όμως, εξελίχθηκε σαν τη ζωή που δεν ζήσαμε. Γνωρίζοντας από τηλεοράσεως πώς οι υποψήφιοι γαμπροί έχουν τακτοποιήσει τη ζωή τους, πόσα ενδιαφέροντα έχουν και τι οικονομικές δυνατότητες τους προσφέρει η ενασχόληση με τις αγροτικές εργασίες, τα 60 τ.μ. του αστικού ονείρου φαίνονται πνιγηρά. Διότι οι γυναίκες που έστειλαν γράμματα για να γνωρίσουν τους υποψηφίους ποτέ δεν θα φαντάζονταν ότι η ζωή στην ύπαιθρο μπορεί να έχει αρετές ή, τουλάχιστον, προοπτικές. Όπως και στην αστικοποίηση του ’60 ήρθε ο ελληνικός κινηματογράφος για να σφραγίσει την τάση της εποχής μετατρέποντάς τη σε lifestyle, έτσι και τώρα πρέπει να έρθει ένα ριάλιτι για να μας θυμίσει χαμένους αγροτικούς παραδείσους.
Με την προβολή στιγμιοτύπων από ρομαντικούς περιπάτους, μπάνια στη θάλασσα, οινοποσίες και αμπελοφιλοσοφίες, η αγροτική ζωή αποκτά το φινίρισμα που χρειάζεται. Γίνεται ελκυστική, τρέντι και αποτελεί μια νησίδα ασφαλείας για όλους όσοι ταλαιπωρημένοι από την κίνηση της καθημερινότητας επιστρέφουν σπίτι μετά από μια δύσκολη ημέρα. Με τη βεβαιότητα ότι η φυγή θα ήταν η λύση στην ασφυκτική ζωή, αναπολούν εκείνο το χωραφάκι που ξεπούλησαν για λίγες ψωρο-δραχμές και ονειρεύονται την επόμενη ημέρα χωρίς αφεντικό. Αυτές, όμως, οι παράτολμες ιδέες για τους περισσότερους «Αθηναίους» διαρκούν όσο και το ριάλιτι, ενώ με τις δυσκολίες της αγροτιάς μερικοί παλεύουν ακόμη.

1 σχόλιο:

  1. "καταχωρηση τσι μερας" για την Παρασκευη συμφωνα με την ομωνυμη λιστα του yannidakis live, η καταχωρηση σου τουτη.
    Καληνωρισματα :[

    ΑπάντησηΔιαγραφή