Πέμπτη 3 Σεπτεμβρίου 2009

Από την τηλεοπτική καζούρα στην ανθρώπινη τραγωδία

Η τηλεόραση για ακόμη μία φορά καίγεται από τη φωτιά που βάζει. Το παιχνίδι με τους ανθρώπους με χαμηλή νοημοσύνη, γραφική συμπεριφορά, αστεία φάτσα και υπερβάλλοντα ζήλο για την αυτοέκθεση - αυτοταπείνωσή τους απέβη μοιραίο. Ο λόγος για την τραγουδίστρια δημοτικών τραγουδιών κ. Έφη Θώδη, η οποία εισήχθη εσπευσμένα την προηγούμενη εβδομάδα στο Σισμανόγλειο, επειδή υπέστη ψυχωσικό επεισόδιο με αυτοκτονικές τάσεις.

Πολλές αρκούδες στο πανηγύρι της TV

Η ελληνική τηλεόραση και κυρίως οι εκπομπές που αφορούν στο ανύπαρκτο εγχώριο lifestyle, στη σάτιρα, στη διαπόμπευση γραφικών τύπων του καφενείου, αλλά και τα νυχτερινά talk shows, τα οποία αναπαράγουν τις εικόνες αθλιότητας διάφορων άμοιρων από τη ζωή τύπων που διψούν για πολλά λεφτά... δημοσιότητας, μετά το πρόσφατο τραγικό περιστατικό επιβεβαίωσαν ότι αξίζουν την κριτική που υφίσταντο. Επιβεβαίωσαν δηλαδή την ανευθυνότητα που επιδεικνύουν απέναντι στον τηλεοπτικό χρόνο που τους δίνεται για να τον διαχειριστούν κατά το δοκούν.

Είναι γνωστό πλέον ότι οι περισσότεροι άνθρωποι που κάνουν αυτήν τη δουλειά ζουν στα πανάκριβα σπίτια τους, υπογράφουν μεγάλα συμβόλαια, εθίζονται στην επιρροή και στην άσκησή της, χωρίς να διαθέτουν τη γνώση, τη στοχειώδη σύνεση ή την ωριμότητα προκειμένου να στρέψουν τη δύναμή τους προς μια πιο εποικοδομητική κατεύθυνση. Χρησιμοποιούν δηλαδή τη δύναμή τους για να φιλοξενήσουν ανθρώπους (που θεωρούν κατώτερους από αυτούς), με μόνο στόχο να τους κοροϊδέψουν. Μόλις κυκλοφόρησε, λοιπόν, η είδηση ότι η κ. Θώδη εισήχθη ως ψυχικά ασθενής στο νοσοκομείο, οι περισσότεροι από αυτούς έσπευσαν να δικαιολογηθούν, λέγοντας ότι τώρα τελευταία, όταν μιλούσε η τραγουδίστρια για τον Θεό, φαινόταν ότι κάτι δεν πάει καλά. Ενώ, αναρωτιέμαι, τόσα χρόνια που τη φιλοξενούσαν στις εκπομπές τους για να μπαίνει στις μπανιέρες με το καλσόν ή να τσακώνεται με την Μπεζαντάκου στον αέρα ή να «ερμηνεύει» τραγούδια με αγγλικό στίχο, χωρίς φυσικά να μπορεί να τα αποδώσει, ρεζιλεύοντας τον εαυτό της για λίγη τηλεθέαση, τότε όλα ήταν καλά, τότε όλα ήταν χαριτωμένα;

Η κ. Θώδη πλήρωσε δυστυχώς ακριβά την έκθεσή της στην τηλεόραση. Από τη στιγμή που δεν είναι ψυχωσικός ασθενής με ιστορικό ούτε βρίσκεται στην ηλικία της εφηβείας για να συγκαταλεγεί στην επίφοβη από αυτή την άποψη ομάδα του πληθυσμού, υπέστη το ψυχωσικό επεισόδιο επειδή ιδιαίτερα στρεσογόνοι παράγοντες επιφόρτισαν μια βεβαρημένη ενδεχομένως προδιάθεσή της. Η ένταση, η ταχύτητα αλλά και το στρες είναι γνωρίσματα που προκαλούνται από την υπερβολική έκθεση στην τηλεόραση. Και η συγκεκριμένη κυρία είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου. Υπάρχουν πάρα πολλοί τηλεαστέρες της μίας σεζόν που βίωσαν την εκμετάλλευση, την εγκατάλειψη αλλά και την κατάθλιψη όταν έσβησαν τα φώτα. Και αυτό δεν ισχύει μόνο για τους γραφικούς των ριάλιτι. Ισχύει και για κάθε καλογυαλισμένο «Κεν» και κάθε φανταχτερή «Μπάρμπι» του τηλεοπτικού «κουκλόσπιτου».

Όσα δεν φτάνει η αλεπού

Η σάτιρα, το γέλιο, ακόμα και η έκθεση των ελαττωμάτων ενός ανθρώπου, μπορούν να γίνουν με έναν τρόπο επωφελή για τη δημόσια σφαίρα συζήτησης. Μπορούν να μετατραπούν σε πανίσχυρο όπλο για να ταρακουνήσουν ηγεσίες και να θίξουν συντηρητικά σχήματα κοινωνικής συμπεριφοράς. Αυτό απέδειξε με την προχθεσινή συνέντευξή του ο Ντάριο Φο στην κρατική τηλεόραση, στη 1 τη νύχτα (!), μιλώντας για τα προκλητικά και απολαυστικά κείμενά του στο θέατρο και στη μικρή οθόνη, σατιρίζοντας τις ηγεσίες, τον κρατισμό και τις αυταρχικές νοοτροπίες. Αλλά η σάτιρα του Ιταλού νομπελίστα κοιτά στα μάτια τις ηγεσίες και τα συστήματα, δεν τα γλείφει στρέφοντας σκόπιμα την προσοχή σε αδύναμους κρίκους μιας άρρωστης αλυσίδας για ξεκάρφωμα, όπως είναι η Θώδη και τόσοι άλλοι. Αυτό όμως δεν μπορεί να γίνει όταν τις σατιρικές εκπομπές τις κάνουν διάφοροι αυλοκόλακες και μεγαλοεκδότες που συντηρούνται πολυτελώς από το σύστημα. Αυτό δεν μπορεί να γίνει όταν η τηλεόραση ανεύθυνα και προκλητικά μετατρέπεται πρώτα σε Καιάδα και έπειτα βάζει φώτα και κάμερα στον ίδιο το λάκκο της. Διότι στην τηλεοπτική δημοκρατία, όσοι έχουν φωνή και βήμα μόνο ως εγγαστρίμυθοι κάποιου άλλου τελικά επιβιώνουν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου